Site Loader
Warszawa Skylight, ul. Złota 59, 00-120 Warszawa

Mówiąc o rozwoju twórczym dziecka, mamy na myśli stymulowanie wyobraźni dziecka poprzez sztukę plastykę, muzykę. Wykorzystanie nowoczesnych technologii takich jak na przykład komputer, projektowanie modeli czy wcielanie się w różne postaci i odgrywanie ról. Dzieci śpiewają piosenki, tworzą własną muzykę, wyrażają siebie poprzez taniec. Eksperymentują z różnymi technikami materiałami, narzędziami, kolorami, teksturami by przekazać własne idee i pomysły i projektować własne dzieło.

Dziecko od urodzenia do 11 miesiąca życia

Niemowlęta zanim zaczną wyrażać własne idee, uczą się komunikacji ze światem. Najmłodsze dzieci eksplorują media i materiały w odpowiedzi na ogólną eksplorację świata.

Dziecko od 8 do 20 miesiąca życia

Dziecko na tym etapie rozwoju poznaje świat wszystkimi zmysłami. Używa całego ciała do eksploracji, rusza się całym ciałem do dźwięków muzyki lub regularnego rytmu. Imituje, improwizuje akcje, które wcześniej zaobserwował takie jak klaskanie czy machanie rękami. Interesuje się ruchem, który zostawia ślady, na przykład użycie przedmiotu na mokrym piasku.

Dziecko pomiędzy 16 a 26 miesiącem życia

Jest zafascynowane substancjami, fakturami m.in. strukturą własnego jedzenia. Zaczyna rozumieć mechanizmy. Wie, że klapka jest do otwierania, a skoro za nią znajduje się otwór można coś do niego włożyć. Dziecko na tym etapie dokonuje kreatywnego myślenia i wpada na pomysły np. co można włożyć do środka pudełka i w jaki sposób. Dziecko potrafi używać farb choć jest to wyłącznie zainteresowanie śladem na papierze. Dziecko na tym etapie rozwoju nie nadaje rysunkom specjalnego znaczenia.

Dziecko od 22 do 36 miesiąca życia

Na tym etapie rozwoju lubi śpiewać piosenki. Ma swoje preferencje co do piosenek i wierszyków, którymi pokazuje zainteresowanie instrumentami muzycznymi, dźwiękami jakie z siebie wydają. Tworzy konkretną muzykę poprzez uderzanie czy też potrząsanie. Eksperymentuje z układaniem klocków. Nie jest wyłącznie zainteresowaniem śladem jaki zostawia narzędzie na papierze. Dziecko zaczyna używać reprezentacji kolorów i kształtów do komunikacji ze światem. Konkretne plany oznaczają przedmioty czy osoby (np. gdzie jest dzidziuś a gdzie jest mama; a tu jest tata). Zaczyna bawić się w zabawy, odgrywa rolę zaobserwowane rzeczywistości np. w dom.

Dziecko między 30 a 50 miesiącem życia

Cieszy się, kiedy tańczy, zaczyna ruszać się rytmicznie lubi angażować się w gry i zabawy. Potrafi śpiewać kilka znajomych piosenek. Imituje ruch w odpowiedzi na muzykę, potrafił uderzać proste rytmy. Uczy się jak dźwięki się zmieniają, obserwujemy jak kolory zmieniają na jego rysunkach – są coraz bardziej figuratywne. Potrafi opowiadać o tym co tworzy.

Lubi badać tekstury rzeczy, potrafię opisać teksturę rzeczy (np. Powiedz Jasiu, co to jest w ogóle, to białe? Jasiu: to śnieg). Nazywa „to jest ciepłe a to zimne”. Używa różnych materiałów konstrukcyjnych realizując swój konkretny zamysł. Rozumie, że narzędzia mogą być używane ze względu na cel zabawach, gdzie odgrywa rolę wykorzystuje swoją wiedzę (np. wie, że piło się piwo).

Dziecko od 40 do 60 miesiąca życia

Dziecko na tym etapie rozwoju jest bardzo kreatywne. Zaczyna podczas zabawy wymyślać piosenki i tańce. Potrafi wyrazić siebie poprzez sztukę, muzykę. Eksperymentuje co stanie się jeżeli pomiesza kolory. Wybiera kolory, których chce użyć ze względu na cel, który chce osiągnąć np. twarz jest żółta lub maren czerwona. Wymyśla rolę dla siebie i angażuje w zabawę innych. Odpowiada spontanicznie na zaistniały w zabawie sytuację. Wprowadza narrację do zabawy. Bawi się razem z dziećmi mając określony cel lub rolę potrzebą w danym momencie.


Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP

Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju: od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis

Post Author: Seweryn Korczak